Het verloop van de behandeling

1. Toegang door de tandkroon
Bij een wortelkanaalbehandeling in de vaktaal aangeduid als endodontie, wordt de tand eerst grondig van cariës en oude vullingen gereinigd om een toegang door de tandkroon te creëren.

2. Verwijdering van het ontstoken tandmerg
Het ontstoken of afgestorven tandmerg in de betrokken tandkanalen wordt verwijderd. Natuurlijk gebeurt dit onder plaatselijke verdoving van de tand en is in de regel volledig pijnvrij.

3. Toebereiding van het wortelkanaal
Het wortelkanaalstelsel van een tand wordt toebereid. Dat betekent dat de wortelkanalen wijder gemaakt worden zodat ze een vulling kunnen opnemen. Als de wortels goed recht staan, is de toebereiding van het wortelkanaal weliswaar noodzakelijk, maar makkelijker te bewerkstelligen. Maar dat is niet altijd het geval. Want de natuur heeft ook bij de tandwortels een grote verscheidenheid aan vormen voortgebracht, daarom kan een langer durende noodzakelijk worden om ook in een geknakt wortelkanaal het ontstoken weefsel te verwijderen. De behandeling van zulke gebogen wortelkanalen is altijd moeilijk en lukt niet altijd.

4. Reiniging
De zenuwkanalen worden gezuiverd om de oorzaken van de ontsteking, dus restweefsel en kiemen, volledig uit het inwendige van het kanaal te verwijderen.

5. Vulling
Al naargelang het onderhavige geval wordt de tand direct met een wortelvulling gevuld. In het andere geval moeten er een of meer provisorische vullingen worden geplaatst en de wortelvulling geschiedt bij een latere afspraak.
In de regel wordt er voor de vulling, die voorzien wordt van een speciaal materiaal, een dun instrument gestopt in het hoge wortelkanaal en wordt er van dit gebied een röntgenfoto gemaakt: Op de foto is herkenbaar hoe lang het kanaal is en hoe diep dat moet worden gevuld.

6. Afsluitende zorg
Afsluitend wordt de behandelde tand voorzien van een stiftopbouw en een gedeeltelijke kroon of een kroon omwille van de stabiliteit.