Wanneer is een wortelkanaalbehandeling noodzakelijk?

In het binnenste van een tand bevindt zich het tandmerg, de zogenaamde pulpa. Die wordt normaal gesproken door het tandglazuur beschermd tegen het binnendringen van bacteriën uit de mond.
Als er door een ongeval delen van een tand af of dringen er vanwege cariës bacteriën door tot het tandmerg, dan kan dat tot een ontsteking komen. De bacteriën die voor het vernietigen van de tand verantwoordelijk zijn, hebben zich een weg in het binnenste gebaand en zijn doorgedrongen tot de wortelkanalen van de tand. Als er niet op tijd wordt ingegrepen, dan ontwikkelt de ontsteking zich door en kan die binnen een paar uur tot een paar dagen, via het kaakbot in het zachte weefsel binnendringen. In het ergste geval kunnen de bacteriën zich van daaruit richting het hart of de hersenen begeven en tot zware aandoeningen leiden.

Symptomen

Mogelijke eerste signalen van een tandmergontsteking zijn een incidentele overgevoeligheid van de desbetreffende tand voor koude- en warmteprikkels. Deze overgevoeligheid kan echter eveneens aan blootliggende en daardoor pijnlijke tandhalzen worden toegeschreven.
In een later stadium verwijden de vaten zich, vinden daarvoor in de nauwe ruimte echter nauwelijks plek en drukken daarom op de zenuw. Het is geen wonder, als er daardoor hevige pijnen ontstaan! Als er niet op tijd wordt ingegrepen, ontwikkelt de ontsteking zich door en kan deze via het kaakbot het zachte weefsel aantasten. Een “dikke wang“ (abces) ontstaat.
Het is echter ook mogelijk dat de ontsteking zonder klachten verloop en patiënten er niets van merken.

Het verloop van de behandeling

Levenskwaliteit gaat erop vooruit

• De natuurlijke tan dis behouden en staat vast op zijn natuurlijke plek!
  • De eigen tand ziet er net zo uit als zijn natuurlijke naastgelegen tanden – een optisch pluspunt!
  • Het wordt geen verstrekkende behandeling en daarmee wordt geen duur tandvervangingsmiddel noodzakelijk!
  • Indien er later eens een brug over verloren gegane, naastgelegen tanden noodzakelijk zou worden, biedt de eigen tand een heel goed steunpunt

Elk jaar waarin een aan de wortels behandelde tand kan blijven functioneren en niet door een tandvervangingsmiddel moet worden vervangen, is winst voor uw levenskwaliteit!

INFO:Wilt u graag wittere tanden? Zelfs aan de wortels behandelde tanden kunnen gebleekt worden.