Wat is een parodontitis?

We beschouwen de ontsteking van het parodontium als parodontitis. Ze ontstaat in de regel door een simpele tandvleesontsteking die niet alleen het tandvlees treft maar ook de andere bestanddelen van het parodontium. De oorzaak is meestal bacteriële aanslag op de tand maar ook algemene ziektes of verstoringen van het immuunsysteem.

Oorzaken

Bacteriële aanslag op de tand ontstaan vaak door het verkeerd of slordig poetsen van uw tanden. Ziekteverwekkers nestelen zich in de pocket en dringen dan steeds verder naar binnen. Het lichaam reageert met een plaatselijke ontsteking, een toegenomen doorbloeding van het tandvlees en bloeding van tandvlees. Door de afweerprocessen van het lichaam wordt tegelijkertijd het parodontium beschadigd waardoor de tanden niet voldoende steun vinden in de kaak. Als er nu nog steeds niet wordt ingegrepen, bestaat het gevaar dat de tand er ten slotte uitvalt.

Symptomen

Er bestaan verschillende signalen die niet allemaal gezamenlijk hoeven op te treden:

• het tandvlees wordt rood en zwelt op
  • Bloedingen, pijn, mondgeur
  • etter komt uit de pockets
  • de tandhalzen komen bloot te liggen
  • tanden gaan loszitten, uiteindelijk tandverlies

Behandeling

De moderne parodontitistherapie behelst een grondige en voorzichtige reiniging van het oppervlak van de tandwortels en pockets. De tanden worden daarbij onder plaatselijke verdoving met de modernste apparatuur voor de behandeling met ultrasone golven en handinstrumenten gereinigd.
Het doel van de behandeling bestaat uit het stoppen van de ontsteking, het behouden van de tanden waar het om gaat en het overgaan op andere tanden te verhinderen. Het parodontium krijgt de kans om zich te regenereren. In het ideale geval komen de tanden weer steviger in de mond te zitten.

INFO:  Een heel belangrijk onderdeel van een behandeling van parodontitis is de professionele tandreiniging.