Functiediagnostiek

Het kauworgaan van het geheel

Tot het kauworgaan behoren niet enkel de tanden, het tandvlees en de kaakbeenderen. De kaakgewrichten met hun pezen, zenuwen en spierbundels behoren eveneens daartoe. Daarmee is het mogelijk om de mond te openen, te sluiten en mond en hoofd te bewegen. Als het samenspel van deze componenten verstoord is, dan is er sprake van een functiestoornis.
Reeds kleine verstoringen van de kauwvlakken ten opzichte van elkaar kunnen vaak instabiliteit tussen zenuwen en spieren veroorzaken. Vooral in tijden van hoge psychische belasting proberen patiënten om deze contactstoornissen op te heffen.

Symptomen van functiestoornissen

• Gekraak van gewrichten
  • Hoofdpijn door spanning of migraine
  • Verkrampingen
  • Pijn aan de kaak of het gezicht
  • Tandenknarsen
  • Pijn bij het kauwen, spreken, slikken of geeuwen
  • Beperkte mogelijkheid om de mond te openen
  • Eenzijdig kauwen
  • De beet past niet mooi in elkaar

Therapie

De functietherapie begint eerst met het exact stellen van de diagnose en het vervaardigen en het analyseren van gipsmodellen van de tanden. Daarna stellen we een behandelplan op die het verminderen of het wegnemen van uw klachten mogelijk maakt.

Behandeling van het kaakgewricht

Het doel van een behandeling van uw kaakgewricht is om door maatregelen als spalktherapie, inslijpen, spieroefeningen en dergelijke het verstoorde evenwicht te herstellen.
Patiënten die last hebben van tandknarsen of tandpersen, kunnen door een occlusiespalk of een bijtspalk worden geholpen. Zo wordt de natuurlijke afstand tussen de tanden hersteld.
In bepaalde gevallen zijn er complexere therapieën noodzakelijk die voor een deel ook fysiotherapie of chirurgische ingrepen zouden kunnen vereisen.

INFO: U krijgt een uitgebreide voorlichting in ons spreekuur.